sobota, 20 czerwca 2009

W kolejnym pRzYpAdKoWyM skrócie: O Menino Triste is punkrocker





W Ziniolu #5 już za chwilę Smutny Chłopiec mól książkowy, w Lampie lipcowej Smutas jako artysta, który poszukuje esencji sztuki, a kolejna biała karta w życiu alter ego João Mascarenhasa, która zostanie zapisana, to jego punkowa edukacja w Londynie. Cofniemy się do roku 1976 i zobaczymy go z irokezem na głowie i buntem w sercu. João twierdzi, że punk siedzi mu pod skórą nadal. I tak stopniowo będziemy poznawali ewolucję kogoś, kto stał się bohaterem komiksowym, czyli wybrał najfajniejszy zawód świata. Ja się już nie mogę doczekać! A tu na zachętę filmik, zapowiadający ten album:



***

W Bejy zakończył się kolejny festiwal. Relacji nie będzie, bo źródła nawaliły, ale podrzucam fotki, które pewna orientację o tym, co się działo dają. Zdjęcia pochodzą z bloga Kuentro, który jest kopalnią wiedzy o komiksowym życiu portugalskim. To chyba najpełniejszy serwis komiksowy (prowadzony w formie bloga), który śledzę ze stron portugalskich: masa artykułów z prasy codziennej i fajne relacje z przeróżnych wydarzeń:









Dodatkowo filmik:



***



Na festiwalu w Bejy wręczono też nagrody Central Comics, o których pisałem tutaj w zeszłym roku. Oto lista tego, co się wydarzyło (wybiórczo), ponownie gratulacje dla JCF, tym razem w duecie z Luísem Henriquesem. Próbkę nagrodzonej Terry Incognity znajdziecie w lipcowej Lampie:

Najlepsza publikacja krajowa:

Camões, de vocês não conhecido nem sonhado? (Plátano) – 26%
Terra Incógnita – A Metrópole Feérica (Tinta da China) – 21%
O Menino Triste – A Essência (Qual Albatroz) – 19%

Venham+5 nº5 (Bedeteca de Beja) – 18%
Vencer os Medos (Assírio & Alvim) – 12%
O Futuro tem 100 anos (Bizâncio) – 4%

Najlepszy rysunek (kraj):

Jorge Miguel (Camões, de vocês não Conhecido nem Sonhado?) – 31%
Luís Henriques (Terra Incógnita – A Metrópole Feérica) – 28%
Susa Monteiro (Vencer os Medos) – 20%
Ricardo Ferrand (Venham+5 nº5) – 10%
Jorge Mateus (O Futuro tem 100 Anos) – 6%
Marco Mendes (Tomorrow the Chinese will deliver the Pandas) – 5%

Najlepszy scenariusz (kraj):

José Carlos Fernandes (Terra Incógnita – A Metrópole Feérica) – 33%
Jorge Miguel (Camões, de vocês não conhecido nem sonhado?) – 26%
João Paulo Cotrim (Vencer os Medos) – 14%
Marco Mendes (Tomorrow the Chinese will deliver the Pandas) – 13%
Ricardo Ferrand (Venham+5 nº5) – 9%
Marcos Farrajota (Noitadas, Deprês e Bubas) – 5%

qba, nadaktywny

2 komentarze:

Daniel Chmielewski pisze...

A co to za festiwal, że nie ma żadnego z wydanych u nas Portugalczyków na zdjęciach? Byli tam Abranches, Brito, Fazenda, Fernandes?

mtz&qba pisze...

Abranches tam nie bywa na Festiwalu, to trochę dla niego za bardzo mainstream festiwal ;-)

Fazenda siedzi w Londynie chyba, a że niewiele robi w komiksach obecnie, to i sie nie fatyguje na takie imprezki.

Pedro Brito? kolejny zawiedziony komiksem jako źródłem utrzymania, który trochę na boku komiksu działa (chociaż aktualnie siedzi nad komiksem pt Margem Sul- fajnie sie zapowiada, pewnie też widziałeś, bo miał ze sobą w Polsce podczas wizyty), głównie w filmie animowanym aktualnie.

Fernandes? Nie wiem, nie mam pojęcia. W zeszłym roku w tym samym czasie był gdzies w Hiszpani akurat. W tym roku nie wiem. Jakoś nie odpsiuje mi ostatnio na mejle.

pod koniec filmiku jest fragment spotkania z Albatrosami, tzn. z wydawca obecnym Smutnego Chłopca.

Jak widzisz ci Portugale znani w Polsce, na tamtym rynku troszkę się zdezaktywowali. Abranches robi aktualnie bardzo specyficzne rzeczy, odchodzące mocno od standardowego pojmowania komiksu.